Studiju darbi
Pētījumi
Featured

Par iekļaujošo izglītību

Foto ņemts no interneta dzīlēm

Šodien biju skolā, kurā mācās mans dēls. Biju aizgājusi, jo nepieciešami dokumenti uz pedagoģisko komisiju. Tātad likumsakarīgi, ka šoreiz rakstīšu par iekļaujošo izglītību, kas, diemžēl, joprojām ir tikai uz papīra, ko apliecina zemāk rakstītais.

Sākšu ar definīciju, kas ir iekļaujošā izglītība. Diemžēl Izglītības likumā nav definīcijas, kas tad ir iekļaujoša izglītība. Tajā tikai ir uzskaitīts, kurām personu grupām pienākas iekļaujošā izglītība. Taču definīcijas nav. No šaurākās definīcijas iekļaujošā izglītība ir iespēju radīšana skolēniem ar viegliem traucējumiem, piemēram, fiziskiem, redzes, dzirdes un uzvedības traucējumiem, dalībai parastajās skolās.[1] Plašāka iekļaujošās izglītības definīcija ir institūciju un izglītības procesi, kas pielāgoti visiem skolēniem neatkarīgi no valodas, rases, reliģijas, dzimuma, ekonomiskajām un sociālajām atšķirībām atbilstoši bērna esošajiem apstākļiem un vajadzībām. Iekļaujošā izglītība ir nozīmīgs solis, lai visi bērni iegūtu izglītību vienlīdzīgos un taisnīgos apstākļos.[2] Tātad no šīm definīcijām es saprotu, ka iekļaujošā izglītība ir izglītība vide, kas pieejama visiem neatkarīgi no veselības traucējumiem. Iekļaujošā izglītības vidē saplūst dažādas sociālās grupas, pulcējot kopā bērnus ar dažādām īpašībām un vajadzībām. Tā ir valsts izglītības sistēmas jaunā realitāte, kurā ne tikai normāli attīstītie bērni, bet arī tie, kuriem ir fiziski vai garīgi traucējumi, ir iespēja iekļauties tajā pašā izglītības procesā.[3]

Tādēļ skolotāji ir galvenie dalībnieki iekļaujošas izglītības mācību procesā, kurā viņi saskaras ar vairākiem izaicinājumiem. Profesionālo apmācību trūkums darbā ar iekļaujošās izglītības skolēniem ir viens no šķēršļiem panākumiem izglītībā. Skolotājiem rodas grūtības, veidojot iekļaujošu mācību vidi un sniedzot atbilstošu vidi, ja viņiem ir ierobežota pamata izpratne un spējas, kas nepieciešamas, lai pielāgotos izglītojamo ar invaliditāti (pat ne invaliditāti, bet ar skolēniem, kuriem ir veselības traucējumi) dažādajām prasībām. Šī parādība noved pie tā, ka skolēni nespēj pilnībā realizēt savu potenciālu gan akadēmiski, gan personiski. Tā kā daudzi pedagogi nav pazīstami ar mācīšanas pieeju iekļaujošajā izglītībā, profesionālā apmācība ir obligāta, lai izvēlētos piemērotāko pedagoga darbu. Turklāt laika trūkums un lielais klašu lielums neļauj vairākiem pedagogiem pareizi īstenot iekļaujošās izglītības idejas.[4]

Pēc šīs dienas skolas apmeklējuma skolas pārstāvji bija kategoriski, ka puikam ir jāstājas citā skolā, jo skolā, kurā ir iekļaujoša programma, viņš nespēs mācīties. Uz maniem iebildumiem, ka ne jau zēnā ir vaina, bet gan skolotājos, man neviens neko neteica. Tikai noteica, ka skolēnu ir ļoti daudz un neviens neauklēsies ar manu puiku, jo, redzot ne tikai skolēnu ir daudz, bet arī daudz vielas ir jāapgūst. Kā tā?! Un kur paliek iekļaujošā izglītība? Jā, bērnam it kā skaitās iekļaujošā izglītība, taču daži skolotāji tikai sāka kaut ko darīt un pievērst tam uzmanību pēc tā, ka es ierados uz skolu pie skolotāja. Nopietni?! Tā saucas iekļaujoša izglītība.

Taču vislielāko problēmu konkrētajā skolā es ievēroju, ka tā ir komunikācija savā starpā, jo pagājis bija pusgads, bet konkrētai skolotājai pirmā dzirdēšana. Tas nozīmē, ka ne pati skolotāja nekomunicē ar saviem kolēģiem, ne ar viņu neviens, ko var raksturot ar skolotāju trūkumu, jo šādi skolotāji strādā izglītības sistēmā. Tāpat es sapratu, ka skolotāji nav apmācīti strādāt ar skolēniem, kuriem ir iekļaujoša izglītība, jo tā patiešām ir tikai uz papīra. To es sapratu pēc kārtējā teksta, ka bērnam vajag mācīties Antūžos, kas nodrošinās viņam iekļaujošo izglītību. Tomēr es uzskatu, ka mans bērns nav atpalicis un nav garīgi slims, viņam trūkst motivācijas, ko diemžēl mūsdienu skolotājs vēl nevar dot, līdz ar to arī cietējs būs viņš. Mūsdienu skolotāji nav gatavi iekļaujošai izglītībai! Diemžēl!


[1] Opoku, M.P., Nketsia, W., Wisdom, M.K., Amponteng, M. Have we bothered to ask? Exploration of the attitude of teachers toward participating in inclusive education research. BMC Research Notes. 3/28/2024, Vol. 17 Issue 1, p1-4. 4p. DOI: 10.1186/s13104-024-06755-2.

[2] Altinay, Z., Tazhina, G., Tairova, K., Dagli, G., Kenebayeva, A. examining sustainable development goals for current situation of inclusive education policies and practices in Kazakhstan universities. Conhecimento & Diversidade. 2023, Vol. 15 Issue 40, p508-525. 18p. DOI: 10.18316/rcd.v15i40.11235.

[3] Stanichenko, O., Makarenko, S., Maksymova, O., Fedorova, M., Huzhanova, T. The model of inclusive education of preschoolers as a basis for educational barrier-free education. Conhecimento & Diversidade. jan-mar2024, Vol. 16 Issue 41, p526-545. 20p.

[4] Jardinez, M., Natividad, L. The Advantages and Challenges of  Inclusive Education: Striving for Equity in the Classroom. Shanlax International Journal of Education, 2024, 12(2), 57–65.

© Studiju darbi 2024

Featured

Par krāpniecību ir jāziņo!

Pēdējā laikā ir aktivizējušies krāpnieki, kas uz citu cilvēku naivuma vēlas iedzīvoties, pārdodot Iphone, portatīvos datorus, viedpulksteņus u.c. dārgas preces. Turklāt šīs preces krāpnieki pārdot par zemām cenām, kas ir pirmais signāls krāpšanai. Apskatot sīkāk krāpnieku profilus, var redzēt, ka tiek tirgots ļoti daudzas preces, kas ir vēl viens signāls par iespējamo krāpniecību. Personīgi es ziņoju par šiem ierakstiem Facebook komandai. Kas notiek tālāk ar šiem ierakstiem, man nav ne jausmas, taču redzu, ka krāpnieki nesnauž un parādās aizvien jauni sludinājumi ar tieši tādām precēm kā ziņotajā ierakstā/sludinājumā.


Kāpēc krāpnieki tā dara? Nu, atbilde ir gluži vienkārša – katrs prot dzīvot un izdzīvot kā māk. Nav jau tā, ka šie krāpnieki paliek nesodīti. Šajā kontekstā ir svarīgi par šādiem krāpniecības veidiem neklusē un ziņot. Pirms krāpniecības izdarīšanas var ziņot Facebook par ierakstu, kad jau notikusi krāpniecība ir jāziņo Valsts policijai, jo Krimināllikumā ir pants, kas nosaka sodus par zādzību, krāpšanu, piesavināšanās nelielā apmērā (180.pants). Par nelielu apmēru tiesībās uzskata vērtība, kas nodarījuma izdarīšanas brīdī nepārsniedz vienu tai laikā Latvijas Republikā noteikto minimālo mēnešalgu.[1] Šogad Latvijā minimālā mēnešalga ir 700 euro.[2] Ja notiek krāpniecība par summu, kas ir nepārsniedz 700 euro, tā ir neliela apmēra krāpniecība un krāpniekam tiks piemērots sods, taču, lai tā notiktu, krāpniecības upurim ir jāziņo par krāpniecību.

Pētot Iekšlietu ministrijas informācijas centra statistisku[3] par krāpniecības noziegumiem nelielā apmērā, var teikt, ka noziegumu skaits ir samazinājies, taču, ņemot vērā pēdējo dienu aktivitāti, pieņemu, ka tas 2024. gadā būs palielinājies.


Lai pārliecinātu upurus ziņot, aprakstīšu vienu tiesas spriedumu par neliela apmēra krāpšanas gadījumiem, kas atbilst Krimināllikuma 180. pantam, jo lietas tieši par krāpniecību Facebook platformā iespējams nenonāk līdz tiesai vai par tām krāpšanas upuri neuzsāk tiesvedības procesu. Jāsaka, ka, jo vairāk iesniegumu par personu būs policijā, jo lielāks sods personai ir garantēts, jo tiesa saskaita visus krāpšanas gadījumus un piespiež atbilstošo sodu. Jāpiebilst, ka par krāpniecības gadījumiem tiek ziņots ļoti reti, tādēļ šie gadījumi reti nonāk līdz tiesai. Kā viens no iemesliem ir tas, ka izkrāptā summa ir pārāk maza, taču ir jāsaka, ka tiesas izvērtēs pierādījumus (skrīnšotus), un labvēlīga tiesas sprieduma gadījumā, krāpniekam piespriedīs gan atmaksāt izkrāpto summu, gan arī tiesas izdevumus.

2023. gada 24. janvārī Rīgas pilsētas tiesa izskatīju lietu[4]pret personu, kura krāpšanas nolūkā citām personām naudas summas. Krāpšanas gadījumi notika 2022. gadā. Pirmā krāpšanā notika pie lombarda, kurā izkrāpa 100 euro. Dienu vēlāk šī pati persona izkrāpa no citas personas 50 euro. Vēl dienu vēlāk – 250 euro. Nepilnu mēnesi vēlāk izkrāpa 200 euro. Jāsaka, ka šie krāpšanas veidi nenotika interneta vidē, bet gan klātienē, par ko Jūs variet pārliecināties, izlasot konkrēto spriedumu. Tiesa nosprieda, saskaitot izkrāptās summas, piemērot personai (krāpniekam) brīvības atņemšanu uz 6 (sešiem) mēnešiem. Šīs tiesas spriedums liecina, ka krāpnieki nepaliek nesodīti.


  1. Hamkova, D. Krimināltiesības (Sevišķā daļa). http://home.lu.lv/~lilze/NLK/bakalauri_2/Kriminaltiesibas_Vispariga_dala/Noziedzigs_nodarijums.pdf
  2. Noteikumi par minimālās mēneša darba algas apmēru normālā darba laika ietvaros un minimālās stundas tarifa likmes aprēķināšanu. https://likumi.lv/ta/id/278067-noteikumi-par-minimalas-menesa-darba-algas-apmeru-normala-darba-laika-ietvaros-un-minimalas-stundas-tarifa-likmes-aprekinasanu
  3. https://www.ic.iem.gov.lv/lv/kriminala-statistika
  4. Rīgas pilsētas tiesas spriedums Lieta Nr. 11089085022. https://manas.tiesas.lv/eTiesasMvc/lv/nolemumi

© Studiju darbi 2024

Čigāni un/vai Romi?

Čigāni jeb Romi ir Indoāriešu tauta, kas cēlušies no Indijas ziemeļrietumiem pirms aptuveni 1500 gadiem un izplatījušies Eiropā un Tuvajos Austrumos. Viņi runā valodā, kas radniecīga hindi valodai. 19. gadsimtā Romānijā daļa čigānu bija vergi līdz atbrīvošanai 1850. gados. #romi, #čigāni

Mūsu tīmekļa vietnē tiek izmantotas sīkdatnes, lai nodrošinātu un uzlabotu tīmekļa vietnes darbību, sniegtu vietnes apmeklētājiem pielāgotu informāciju par mūsu produktiem un pakalpojumiem, analizētu vietnes apmeklējumu. Lietotājam jebkurā brīdī ir iespēja piekrist, atteikties vai mainīt savu piekrišanu. Vairāk informācijas par izmantotajām sīkdatnēm skatīt sīkdatņu izmantošanas noteikumos. View more
Cookies settings
Accept
Privacy & Cookie policy
Privacy & Cookies policy
Cookie name Active
Mūsu tīmekļa vietnē tiek izmantotas sīkdatnes, lai nodrošinātu un uzlabotu tīmekļa vietnes darbību, sniegtu vietnes apmeklētājiem pielāgotu informāciju par mūsu produktiem un pakalpojumiem, analizētu vietnes apmeklējumu. Lietotājam jebkurā brīdī ir iespēja piekrist, atteikties vai mainīt savu piekrišanu. Vairāk informācijas par izmantotajām sīkdatnēm skatīt sīkdatņu izmantošanas noteikumos.
Save settings
Cookies settings